• 17.10.2017
    EnvitecKuokka #2 Kari Pehkoselle
  • 11.10.2017
    Biokaasulaitosinvestoinnin eteenpäin vieminen yhä helpommaksi Asiakkaalle
  • 11.09.2017
    "Materiaalikatselmus on tulevaisuuden valtavirtaa"
  • 07.09.2017
    Toimitusjohtajamme Mika: En suostunut antamaan periksi
  • 29.08.2017
    EnvitecHelmet Blogi - Rennolla otteella vakavan haasteen kimppuun
  • 27.08.2017
    Reijo Keräselle kunniapalkinto EnvitecKuokka ja Suomi100-kuusen istutus juhlavuotemme avauksessa
  • 21.08.2017
    Envitecpolis jakaa hyvää Superjymyn kanssa
  • 03.07.2017
    Uusi osaajamme Sanna Tarkiainen: Envitecpoliksella kysyntä ja tarjonta kohtaavat
  • 20.06.2017
    EnvitecBoost Blogi - Materiaalikatselmus työkaluna materiaalitehokkuuteen
  • 15.05.2017
    Materiaalikatselmus ilman riskiä - Elintarvikepäivän kampanja!
  • 05.05.2017
    Envitecpolis ja SuperJymy – samalla sykkeellä tavoitteita kohti
  • 05.04.2017
    Maanosaaja Blogi - Voiko maatilalla laskea kustannuksia?
  • 24.03.2017
    HELMET radiojuttusarja alkaa 24.3. klo 14.15. Muista kuunnella!
  • 24.02.2017
    Uusi projektineuvojamme Jasmin Lehtinen: Hallituksen kärkihanke HELMET - ratkaisuja tallien lantahuoltoon
  • 13.02.2017
    EnvitecBoost Blogi - Materiaalikatselmuksella säästöjä ja kilpailukykyä
  • 07.02.2017
    Oy Soya Ab:n materiaalikatselmuksella taloudelliset hyödyt noin 5 % liikevaihdosta / vuosi
  • 31.01.2017
    Uusi asiantuntijamme Kati Oikarinen: Materiaalikatselmus avasi uuden maailman
  • 28.01.2017
    Materiaalikatselmuksella löytyy piileviä kuluja
  • 27.01.2017
    Biokaasulaitoksen investointitukeen positiivinen muutos
  • 26.01.2017
    EnergiaRäätäli Blogi - Biokaasuinvestoinnit imussa
  • 22.12.2016
    HELMET Pirtti -tilaisuus Jyväskylässä 24.1.2017
  • 22.12.2016
    HELMET Lähtötietokartoitus onnistui mainiosti
  • 18.11.2016
    Envitecpolis mukana suunnittelemassa biokaasulaitosta Palopuron symbioosissa
  • 25.10.2016
    Uusi digiasiantuntijamme Mari Niskanen: Digitehokas yritys luo uutta ja vähentää joutavaa
  • 05.10.2016
    Hallituksen kärkihanke HELMET lähti vauhdikkaasti liikkeelle
  • 28.09.2016
    E-farmille® kansainvälistä huomiota
  • 15.09.2016
    Leijona Catering Oy hyvin tyytyväinen toteuttamaamme materiaalikatselmukseen: ”Tulokset ylittivät odotuksemme”
  • 13.09.2016
    Envitecpolis Oy toteuttamassa Oy Soya Ab:n materiaalikatselmuksessa myös biokaasutarkastelu
  • 31.08.2016
    Yhdessä parempia – SuperJymyn kanssa viemme JymyHyvää kainuulaisvauvoille
  • 19.08.2016
    Envitecpolis Oy toteuttamaan Sipilän hallituksen kärkihanketta
  • 16.08.2016
    Osaamisemme vahvistuu kahdella henkilöllä
  • Uusi asiantuntijamme Kati Oikarinen: Materiaalikatselmus avasi uuden maailman

    31.01.2017

    Tiimimme täydentyy jälleen. Nyt mukaan hyppää elintarviketeollisuudessa pitkän työuran tehnyt Kati Oikarinen. Kati on koulutukseltaan kansainväliseen markkinointiin suuntautunut kauppatieteiden maisteri. Envitecpoliksella hänen osaamistaan hyödynnetään EnvitecBoost® Materiaalikatselmuksen asiantuntijamyynnissä. Vahva elintarviketeollisuuden ymmärrys ja monipuolinen tuotannon tuntemus auttavat Katia näkemään materiaalikatselmuksen hyödyt Asiakkaidemme erilaisissa tarpeissa ja muuttuvissa tilanteissa. Lue alta Katin ajatuksia materiaalikatselmuksesta.

    EnvitecBoost Blogi

    Kati Oikarinen

    Materiaalikatselmus avasi minulle uuden maailman kustannussäästöjen löytämiseen

    Minulla on 30 vuoden kokemus elintarviketeollisuuden palveluksessa. Olen työskennellyt alan johtavissa suomalaisyrityksissä monipuolisissa myynnin, markkinoinnin, tuotejohtamisen, tuotekehityksen ja kansainvälisen toiminnan tehtävissä.

    Kaikissa töissäni olen tottunut hakemaan liiketoiminnallisesti mahdollisimman tuottavia ratkaisuja. Yhteistyössä organisaationi kanssa olen kerännyt tietoja tuotelanseerausten pohjaksi, tehnyt kannattavuuslaskelmia, analysoinut jo olemassa olevia tuotteita ja niiden elinkelpoisuutta. Olen pohtinut, millaista nimikemäärää tuotannossa kannattaa pitää ja kehittänyt asiakkaiden ja kuluttajien toiveiden mukaisia uutuustuotteita. Tuotteita ja tuotteistoja, jotka koko ketjussa oletettavasti tuovat suurimman lisäarvon. Olen myös ollut poistamassa myynnistä huonosti kannattavia tuotteita.

    Tiukkenevat asiakasvaatimukset

    Olen erityisesti viime vuosien aikana huomannut, että elintarvikealalla asiakasvaatimukset tiukkenevat jatkuvasti. Varsinkin kansainvälisessä toimintaympäristössä tarvitaan jatkuvasti yksityiskohtaisempaa tietoa tuotteiden raaka-aineista, valmistus- ja laadunvalvontaprosesseista, lopputuotteen analysointia ja arviointia ja tietoa koko tilaus-toimitusprosessista. Yrityksen on oltava mahdollisimman läpinäkyvä kaiken tekemisensä osalta saavuttaakseen asiakkaan hyväksynnän. Läpinäkyvyyden vaatimus ulottuu usein tuotteen tai palvelun hinnan muodostumiseen. Asiakas haluaa tietää, mistä kustannuseristä hinta rakentuu ja miten niitä saataisiin matalammaksi.

    Ei riitä, että lopputuote tai palvelu läpäisee asiakkaan ja kuluttajan seulan. Valmistavan yrityksen on avattava sielunsa asiakkaalle. 

    Materiaalikatselmuskonsepti toi ahaa -elämyksen

    Envitecpoliksen ja uuden työni kautta tutustuin materiaalikatselmustoimintaan. Ymmärrys materiaalikatselmuksesta ja sen avulla löydettävistä kustannussäästöistä avasi minulle aivan uuden maailman. Olen todella vaikuttunut tähänastisten katselmusten erinomaisista tuloksista ja palan halusta jalkautua kentälle kertomaan siitä Asiakkaillemme tarkemmin.

    Materiaalikatselmus syventää Asiakkaamme tiedon tasoa ja toimii oivana tukena kaikelle muulle yrityksessä jo tehtävälle työlle. Omien ohjausjärjestelmien lisäksi usein paljon tapahtuu mutu -periaatteella sekä kokemuksen perusteella. Hyviä käytäntöjä on vuosien varrella muodostunut, mutta väitän, että jokainen materiaalikatselmus tuo esiin yllättäviäkin säästökohteita.

    Elintarvikealalla materiaalikustannusten osuus kasvaa ollen jopa 60 % liikevaihdosta, ja pienetkin korjaavat toimet johtavat vuositasolla isoihin säästöihin ja sitä kautta parempaan kilpailukykyyn.

    Materiaalikatselmus elintarvikeyrityksen kilpailuvalttina

    Suomalaisten elintarvikeyritysten kilpailuetuja maailmalla ovat puhtaat, aidot raaka-aineet, korkea teknologia, innovointi ja erikoistuminen. Elintarvikkeemme ovat kuitenkin kansainvälisessä tarkastelussa useimmiten kalliita, mikä hankaloittaa viennin kehitystä ja on uhka myös kotimaassa ulkomaisten kilpailijoiden hamutessa paikkaa markkinoilta.

    Materiaalikatselmuksen avulla saavutettavat kustannussäästöt ovat yrityksille tervetulleita kamppailussa tyytyväisistä asiakkaista ja kuluttajista. Resurssiviisas toiminta mahdollistaa hinta-laatusuhteeltaan ideaalit tuote- ja palvelutarjoamat ja edesauttaa vastuullisen imagon rakentumista.

     Ollaan yhteydessä

    Olen enemmän kuin innoissani saadessani lähteä välittämään materiaalikatselmuksen ilosanomaa suomalaisille elintarvikeyrityksille. Tullaan tutuiksi, yhdistetään asiantuntijavoimat ja lähdetään porukalla etsimään säästöjä. Käännetään kustannukset euroiksi, etsitään yhdessä parannuskohteet ja edetään pienin ja isommin askelin kohti entistä parempaa kilpailukykyä!

    kati.oikarinen(at)envitecpolis.fi
    +358 40 822 1182

    Tutustu EnvitecBoost® materiaalikatselmus >>

    Tutustu Envitecpolis Oy >>